Nauczyciel w roli ucznia…, czyli ... zaczynamy świętowanie Roku Czytelnictwa!

Dodano: 17.03.2014
A A A
Nauczyciel w roli ucznia…, czyli ... zaczynamy świętowanie Roku Czytelnictwa!Taka niezwykła lekcja miała miejsce 28 lutego w Zespole Szkół w Osobnicy. Klasa niewielka, sześcioro uczniów, ale za to jakich!
Kto czyta, żyje podwójnie
    Umberto Eco



Nauczyciel w roli ucznia…, czyli ... zaczynamy świętowanie Roku Czytelnictwa!Taka niezwykła lekcja miała miejsce 28 lutego w Zespole Szkół w Osobnicy. Klasa niewielka, sześcioro uczniów, ale za to jakich!  Pani dyrektor Lidia Dubiel, p. dyrektor Marek Godlewski, ksiądz Andrzej Chmiel, p. Maria Turek, p. Bolesław Mielech i p. Justyna Lenar. Najodważniejsi z odważnych! Dlaczego? Zgodzili się zasiąść w szkolnych ławkach i wziąć udział w konkursie pięknego czytania pt. „Czyta pięknie i jest spoko”. Przyszli na lekcje wyposażeni tylko w swoje ulubione książki z dzieciństwa.



 „Trzęsły mi się ręce”, „Drżał mi głos”, „Poczułam się jak prawdziwa uczennica” – to tylko próbka szczerych wyznań mistrzów czytania. Nikt nie miał wątpliwości, że przeczytają pięknie, ale sprawa nie była tak oczywista - oceniało ich przecież wymagające jury w składzie: Kamila Trzeciak, Iwona Gawron i Robert Niemiec.



Lekcję poprowadził,  po mistrzowsku  zresztą, Krystian Bąk -  w jednej osobie: uczeń kl. VI, przewodniczący samorządu szkolnego i utalentowany artysta (śpiewa, recytuje).  Zajęcia rozpoczął multimedialną zagadką, by w dalszej kolejności przejść do podania tematu lekcji i przedstawienia kryteriów oceny pięknego czytania. Jesteście ciekawi, jakim wymaganiom musieli sprostać niezwyczajni uczniowie?  Płynność czytania, wyrazistość czytania, tempo czytania, interpretacja głosowa.



W końcu, zaczęło się! Publiczność (bardzo liczna i wymagająca, ponieważ stanowiły ją osoby od 5. do 12. roku życia!) wstrzymała oddech. Komisja konkursowa uzbroiła się w długopisy i wyostrzyła słuch. Nauczyciel pilnował kolejności alfabetycznej czytelniczych zmagań i dyscypliny (oczywiście).



„Uczennica” Lidia Dubiel przeniosła słuchaczy w cudowny świat  „Dzieci z Bullerbyn”, świat …,  w którym  każdy dzień przedstawiony jest jak najciekawsza przygoda.  Okazało się, że to naprawdę niezwykła książka! Wybrał ją również „uczeń” Andrzej Chmiel, który czytał tak sugestywnie, że niejeden słuchacz zapragnął być jednym z sześciorga dzieci z małej szwedzkiej wioski.



Z kolei  Marek Godlewski, „uczeń” klasy S ( czytaj: wysoka jakość -  tak pisało na dyplomie, który otrzymali  wszyscy uczestnicy konkursu), zaprosił nas w podróż  do Budapesztu, czytając mądrą i wzruszającą książkę Ferenca Molnara „Chłopcy z Palcu Broni”.  Naprawdę gorąco zrobiło się, kiedy „uczeń” Bolesław Mielech  zaprezentował fragment  „Tomka w krainie kangurów”.  Bohater powieści stanął oko w oko z tygrysem! Oj, działo się, działo...!



Za sprawą „uczennicy” Justyny Lenar publiczność znalazła się w fantastycznym świecie baśni. „Knyps z czubkiem”-  bardzo się spodobał i dobrze, bo z baśni nie wolno „wyrastać”.



Stare powiedzenie mówi, że „Ostatni będą pierwszymi”. I tak się stało podczas naszego konkursu. „Uczennica” Maria Turek, która, zgodnie z kolejnością alfabetyczną, czytała jako ostatnia (długie czekanie bywa okropne…), zwyciężyła! Jury uznało jednomyślnie, że to właśnie jej należy się zaszczytny tytuł Super Mistrza Czytania! Zaczarowała nas, czytając ponadczasowego „Pinokia”!

Nie sposób pominąć oprawy artystycznej owych zajęć. Piosenki o tematyce związanej z czytelnictwem zaśpiewali: Karolinka Górska, Kamila Ulaszek   i uczniowie III klasy.

Jedna supermistrzyni i pięcioro mistrzów pięknego czytania – oto efekt niecodziennej lekcji.

Beata Majsterkiewicz

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności