SPACEROWY SZLAK TURYSTYCZNY

Dodano: 30.01.2009
A A A

Spacerowy szlak turystyczny Przybówka-Krajowice-Trzcinica-Skołyszyn-Święcany przechodzi przez wyjątkowo atrakcyjne, skrawki Pogórza Strzyżowskiego i  Ciężkowickiego. Trasa liczy 55 km długości i przechodzi wierzchowiną Garbu Warzyc - ostatniego od południa garbu Pogórza Strzyżowskiego - przecina w poprzek dolinę Wisłoki i wychodzi na najbardziej wysunięte na południowy wschód garby Pogórza Ciężkowickiego, wznoszące się nad Kotliną Jasielską i Obniżeniem Gorlickim, schodząc w Trzcinicy oraz pomiędzy Sławęcinem i Skołyszynem w dolinę Ropy, by znowu wspiąć się na wysoczyznę. Pasma Pogórza porozcinane są często głębokimi jarami i dolinkami małych potoków. Maksymalne wzniesienia dochodzą do 388 m n.p.m. Pogórza te oddzielają od siebie wielkie doliny Wisłoka i Wisłoki.

Z trasy szlaku roztacza się widok na ogromne przestrzenie Pogórzy i Beskidów. Widać stąd całą Kotlinę Krośnieńską, z przylegającymi pasmami Pogórzy, doliną Wisłoka i Krosnem. Widać Beskid Niski z górą Cergową 716 m n.p.m. i Magurą Wątkowską 829 m n.p.m., rozległe połacie Pogórza Strzyżowskiego z górą Chełm 528 m n.p.m. i przełomem Wisłoka pod Frysztakiem, garby nad Ropczycami i Dębicą. Widać Kotlinę Jasielską z Jasłem i Obniżenie Gorlickie oraz rozległe obszary Pogórza Ciężkowickiego z górą Liwocz 562 m n.p.m., zdarza się że z kilku miejsc widać także Tatry.

Trasa szlaku przechodzi obok prahistorycznych osad, mogił-kurchanów, grodzisk, cmentarzy wojennych, zabytkowych kościołów, dworów i miejsc pamięci. W każdej miejscowości, przez którą przechodzi szlak, umieszczona jest tabliczka z jej historią. Tabliczki informacyjne umieszczone są także przy wszystkich obiektach zabytkowych.

Trasa może być pokonywana etapami:

- Przybówka-Lubla/Granice - 9,8 km (3 godz)
 - Lubla/Granice-Krajowice/Podzamcze-12,5 km (4 godz)
 - Krajowice/Podzamcze-Jasło Gamrat -ERG 4,5 km (1 godz)
 - Gamrat-Trzcinica-Dwór 9 km (3 godz)
 - Trzcinica-Dwór - Skołyszyn 7,5 km (2,5 godz)
 - Skołyszyn-Święcany 11,5 km (3,5 godz)

Naszą podróż po szlaku rozpoczynamy z Przysiek schodząc w dół drogą asfaltową do Trzcinicy koło dworu. Tu skręcamy w lewo i idziemy szosą w kierunku Jasła, mijając przystanek autobusowy, przechodzimy obok cmentarza parafialnego, gdzie znajdują się mogiły żołnierskie z I i II wojny światowej. Mijamy zabytkowy, drewniany kościół po prawej stronie szlaku i położony naprzeciwko nowy kościół w Trzcinicy. Przechodzimy z prawej strony Domu Ludowego i tuż za nim skręcamy w prawo, wspinając się na wierzchowinę, skąd możemy podziwiać rozległe panoramy. Dochodząc do skrzyżowania drogą asfaltową po przebyciu odcinka 1 km przechodząc pomiędzy domami Trzcinicy-Dąbrowy zchodzimy w dolinę rzeki Ropy. Tu przechodzimy tuż obok torów kolejowych prowadzących do Gamratu i stajemy u podnóża grodziska "Wały".Skęcamy w lewo i drogą między wałami grodu spnamy się znowu w górę na wysoczyznę. Warto się tu zatrzymać i zwiedzić ten wyjątkowy obiekt. Wychodząc poza ostatni wał grodu od strony zachodniej skręcamy w lewo, na drogę między polami, by po chwili skręcić w prawo i dojść do drożyny asfaltowej. Tu skręcamy w prawo i idziemy do Jareniówki, by na skrzyżowaniu z drogą Jasło-Opacie skręcić w kierunku Opacia. Po przejściu 650 m dojdziemy do lasu i tuż na jego skraju skręcimy w prawo, na wąską ścieżkę idącą w dół po stoku, która przecina małą dolinkę i dochodzi do jednego z domów w Jereniówce. Tu skręcamy w lewo dochodząć do ogrodzenia Zakładów Tworzyw Sztucznych Gamrat-ERG i dalej wzdłuż niego, aż do drogi z Jasła do Brzysk. Skręcamy w lewo idąc do Kościoła w Dąbrówce.
Na jego wysokości skręcamy w prawo na drogę do Krajowic przecinającą w poprzek dolinę Wisłoki i dochodzimy do Podzamcza, do drogi Jasło-Pilzno. Tu skręcamy w prawo i po chwili znajdujemy się u podnóża zalesionych wzgórz Garbu Warzyc. Idąc w kierunku Jasła dochodzimy do miejsca, gdzie na skrzyżowaniu z wąską drogą wchodzącą między domy stoi słup oznaczający cmentarz wojenny z okresau I wojny światowej. Tu skręcamy w lewo, by za chwilę znowu skręcić nieco w lewo przechodząc przez mały ciek. Wspinając się po zboczu przechodzimy obok położonego po prawej stronie domu i dochodzimy do lasu. Szlak skręca po chwili w prawo i wspina się w górę. Tu 50 m od niego znajduje się cmentarz z okresu I wojny światowej. Idąc szlakiem wychodzimy na wierzchowinę, skręcamy w prawo, by po chwili skręcić jeszcze raz w prawo i dojść do grodziska - zamku "Golesz" w Krajowicach. Dalej szlak mija kurhany- mogiły ludności kultury ceramiki sznurowej sprzed 4 tysięcy lat. Idąc dalej wychodzimy na pola wsi Kowalowy, skąd roztacza się wspaniała panorama na Karpaty.Wchodząc w las idziemy nim aż do drogi łączącej Gorejowice z Lublicą. Tu nasz szlak spacerowy łączy się z turystycznym szlakiem niebieskim.

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności